ראיון חגיגי עם חתן פרס מפעל חיים של ועידת עדיף
לפעמים, כל מה שנחוץ בחיים הוא מזל. תשאלו את אלכס צ'רנומורדיק, למשל. חתן פרס מפעל חיים של ועידת עדיף. לכולכם הוא מוכר בוודאי כמנכ"ל הוותיק של סוכנות הביטוח אליפים, מהגדולות בישראל, אבל אם תשאלו אותו, כל הסיפור התחיל בכלל לגמרי במקרה…
"הגעתי ארצה בשנת 1990 ממוסקבה והתחלתי ללמוד עברית באולפן. לא היה לי שום רקע כלכלי או פיננסי ולא חיפשתי שום דבר כזה. אבל אחרי חודשיים של ישיבה באולפן הרגשתי שאיני יכול עוד רק לשבת בבטלה כל היום ואני חייב לעבוד. במקרה, נתקלתי באחד העיתונים במודעה על פתיחת קורס סוכני ביטוח. לא הבנתי דבר בביטוח אבל נרשמתי, רק כדי שתהיה לי תעסוקה מחוץ ללימודים. חיפשתי דרכים להצליח וזו נראתה לי דרך טובה. בימים למדתי עברית באולפן ובערבים למדתי ביטוח. כך נהיתי לגמרי במקרה סוכן ביטוח", אומר אלכס בראיון חגיגי למגזין עדיף.
בשנת 1991, במהלך לימודיו, התקבל צ'רנומורדיק לעבודה בסוכנות הביטוח אליפים, שהיתה אז סוכנות צעירה מאוד וקטנה. הוא השתלב בסוכנות בטבעיות וביעילות, התקדם במהירות ובתוך זמן קצר יחסית כבר מונה למנהל סניף. ממנהל סניף נהיה שותף פעיל בחברה, ואחר-כך המשיך לטפס מעלה עד לתפקידו הנוכחי – המנכ"ל.
"החברה נוסדה בשנת 90', והיתה קטנה מאוד. היו לנו 3-4 חדרים בסך הכל ושם ישבנו כל עובדי החברה. גם לקוחות בקושי היו לנו אז. כמה בודדים בלבד. אבל, למרבה המזל, בדיוק כשהחברה הוקמה והחלה להבנות, הגיעה העלייה הגדולה מברה"מ לשעבר. רצינו להתרחב וידענו שבקרב העולים מברה"מ מצוי פוטנציאל הגדילה שלנו", הוא משחזר. "הלכתי לחפש אנשים שמתאימים לי, אנשים מ'הליגה' שלי, ברמה גבוהה ואיכותית, כאלה שאוכל לדבר אתם לא רק מבחינת השפה אלא גם מבחינת הרמה האישית והאינטליגנציה. לא חיפשנו סוכני ביטוח אלא בני אדם. כך הצלחתי לגייס אנשים רבים ואחרי הכשרה מתאימה יכולנו לסמוך עליהם ובעזרתם הקמנו סניפים בכל עיר", הוא מוסיף.
איך לוקחים אנשי שאינם סוכני ביטוח והופכים אותם לסוכנים?
"בשנת 91' הכל היה קל יותר. בכל יום העברתי בעצמי שני קורסים למגויסים. בשנים 1993-94 רכשתי בשם אליפים קורסים מקצועיים במכללה לפיננסים ולביטוח אך ורק לעובדים שלנו. כמו שיעור פרטי. כל החניכים עברו את הקורסים בהצלחה וקיבלו רשיון. מאז הם אתנו", הוא משיב.
העקרון המנחה, אומר צ'רנומורדיק, היה ועודנו מערכת האמון והיחסים האישיים בין כל הסוכנים לבין החברה. "בנינו יחסים אישיים מצוינים וזה השתלם. כמעט כל אלה שהחלו עבוד אתנו לפני 26 שנה נשארו אתנו עד היום. מסוכנות קטנה צמחנו לחברה של 270 סוכנים. אנחנו הגדולים בארץ במספר הסוכנים ואפשר להגיד בבטחה שאנחנו לא סוכנות ביטוח אלא משפחה של ממש".
ייחודה של חברת אליפים, אומר צ'רנומורדיק, היא בהיותה חברה של סוכנים ולא סוכנות של לקוחות.
"הלקוחות שלי הם הסוכנים עצמם. אין לי לקוחות אחרים. כל סוכן שעובד אצלנו הוא עצמאי ומשיג לקוחות לעצמו. האחריות שלי היא לספק לו אפשרויות רבות יותר לעבודה ולהשתכרות ותמיכה וגב. אבל הגודל שלנו קובע. אנחנו מאוד גדולים וגם מאוד טובים. אין באף סוכנות אחרת בארץ איכות עובדים כמו באליפים. לכן כל חברות הביטוח אוהבות אותנו ומפתחות עמנו כלים שאין במקומות אחרים. זה מסייע להביא לקוחות רבים יותר וגם מאפשר לסוכנים שלנו להרוויח יותר.
ובכך הפכתם לסוכנות הגדולה ביותר העובדת עם יוצאי ברה"מ.
"אנחנו ללא ספק מבין סוכנויות הביטוח הגדולות והפופולריות ביותר בקרב יוצאי ברה"מ. אין לי מספר מדויק, אבל אפשר לומר שכ-200-220 אלף משפחות מבוטחות אצלנו, ורובן מיוצאי ברה"מ. למעשה, אנחנו כמעט הסוכנות היחידה שעובדת באופן מובהק עם יוצאי ברה"מ. יחד עם זאת, ידענו להרחיב את מגזרי הפעילות שלנו, והיום חלקם של הסוכנים הצברים מהווה כבר למעלה מ- 50% מסך סוכני אליפים…